SEO, også kendt som søgemaskineoptimering, kan blive en essentiel del af din forretning. Hvad end du til dagligt sælger varer fra din webshop, eller du ønsker at tilbyde dine services via din hjemmeside, så er det vigtigt, at dine potentielle kunder kan finde dig. SEO er en markedsføringsform, som rigtigt mange virksomheder gør brug af, da det genererer organisk trafik til din hjemmeside.
SEO er dog en videnskab i sig selv. Dette ses ofte ganske tydeligt, når man som hjemmesideejer skal have opdateret sit webdesign. Får man ikke fat i en dygtig partner til at håndtere denne del, så risikerer man desværre, at man giver sin hjemmeside dårlige forudsætninger for at blive fundet på Google og andre søgemaskiner.
Hvordan skal strukturen være?
Når man kigger på et webdesign, så er udseendet naturligvis alfa og omega. Man må dog ikke undervurdere hjemmesidens struktur. Dels vil denne påvirke, hvordan menuen, footeren og andre områder på hjemmesiden vil se ud, men den vil i høj grad også påvirke, hvordan søgemaskinernes crawlers kigger på din hjemmeside.
Det skal gerne være så nemt som muligt at bevæge sig rundt på din hjemmeside. Undersider må helst ikke være meget mere end et par klik eller tre væk fra forsiden, og din URL-struktur skal være gennemtænkt i forhold til de søgetermer, du ønsker at rangere på.
Det kan godt være en større mundfuld selv at skulle håndtere dette, hvorfor det anbefales at få kyndige eksperter til at hjælpe dig med opgaven.
Fokuser på at skabe konverteringsvenlige rammer
Man kan som virksomhed fokusere nok så meget på SEO. Formår man dog ikke at have en hjemmeside, som er konverteringsoptimeret, så vil man ikke sælge ret mange varer. Derfor går det hånd i hånd, at man som hjemmesideejer ikke udelukkende tænker på den eksterne markedsføring, men at man også genovervejer, om ens egen hjemmeside er optimeret til at konvertere potentielle kunder.
Er du i tvivl om, hvorvidt din nuværende side konverterer efter bedste evne, så kan du med fordel hive fat i forskellige webdesigners, som kan give dig deres besyv med. Ofte kan det endvidere betale sig at teste lidt imellem designs – det kræver dog, at man har ressourcerne til dette.
Kvalitet koster (ofte) lidt ekstra
Man kan være fristet til at vælge billige løsninger, når det kommer til design af hjemmesider. Sådan er det med de fleste ydelser, uanset om der er tale om SEO eller flyttefirma. Det er dog ærgerligt, da det i høj grad er dit ansigt udadtil. En butiksfacade må ikke se slidt og afdanket ud, og det samme er naturligvis tilfældet med dit webdesign. Derfor kan man med fordel investere lidt ekstra i, at hjemmesidens design skaber de optimale rammer for din drift af forretningen.