Social SEO er blevet mere og mere vigtigt, hvilket er sket i takt med, at sociale medier har fået en enorm magt. Skal man arbejde med søgemaskineoptimering i dag, så slipper man ikke for at tage hensyn til de sociale medier. Vil du være et skridt foran dine konkurrenter, så skal du være fortrolig med denne strategi.
Social SEO – Sådan påvirker de sociale medier dine rankings
Det er ikke uden grund, at sociale medier har fået større fokus i forbindelse med søgemaskineoptimering. Vil du opnå de bedste placeringer i søgemaskinerne, så skal du tage højde for rigtigt mange faktorer – og sociale signaler er én af dem.
Arbejder du med SEO, bør du være tilstede på de sociale medier. Det vil bl.a. være hensigtsmæssigt at være tilstede på de største sociale medier såsom Youtube, Twitter, Facebook, Google Plus og Instagram. Det er nogle af disse medier, som Google og de øvrige søgemaskiner holder øje med.
Har man fulgt med i udviklingen inden for søgemaskineoptimering, vil man vide, at sociale signaler bliver vægtet højere og højere. Du opnår ikke topplaceringer alene med sociale signaler, men det bør alligevel indgå i din SEO strategi.
Det er flere gange blevet fremhævet, at sociale signaler kan måles – og det bliver de. Der bliver bl.a. målt på antallet delinger, likes, kommentarer og meget mere. Bliver din virksomhed ofte nævnt på de sociale medier, så kan det have direkte indflydelse på dine placeringer i søgeresultaterne.
Sådan kan man få succes med social SEO
Det ville være nemt, hvis der fandtes én konkret opskrift på, hvordan man får succes med social SEO. Det findes desværre ikke, men der findes heldigvis flere nyttige strategier. Har du fået øjnene op for, at sociale signaler kan påvirke dine rankings, så bør du udarbejde den helt rigtige strategi for din virksomhed.
Skal man skabe resultater med social SEO, hjælper det ikke blot, at man opretter en profil / side på de forskellige sociale medier. Derimod er det afgørende, at man engagerer sig og giver brugerne lyst til at deltage. Det er mest effektivt at skabe reaktioner og relationer med sociale signaler (likes, delinger og kommentarer) ved at bidrage med værdifuldt indhold. Såfremt dit indhold er relevant og giver værdi, så er der større chance for, at det vil blive delt på de sociale medier.
Helt grundlæggende kan man bl.a. gøre følgende for at forbedre sine sociale signaler:
- Sociale knapper på dit website (giv dine besøgende og kunder mulighed for let at dele, kommentere og like dit indhold med ét tryk på musen)
- Bevare en høj aktivitet på din virksomhedsprofil / fanside
- Opfordre dine kunder til at dele deres købsoplevelse på de sociale medier (evt. lokke med en belønning i form af en rabatkode e.l.)
Når man arbejder med social SEO, behøves man ikke investere en masse penge. Dog skal man være villig til at investere sin tid, da man ikke kommer sovende til succes på de sociale medier. Formår du at bruge den helt rette strategi, så kan du skabe trafik og samtidig forbedre dine placeringer på én og samme gang.
Det er langt fra alle virksomhedsejere, der har den fornøden viden, kompetencer og ekspertise inden for denne SEO disciplin. Er du ikke klar til at kaste dig ud i det, så kan du evt. vælge at outsource SEO af dit website.
Sociale signaler vægtes højere og højere
Det er ingen hemmelighed, at sociale signaler har fået en større og større betydning de seneste år. Alt peger på, at disse sociale signaler kommer til at få en endnu større betydning i fremtiden. Har du ambitioner med SEO, så bør du ikke nedprioritere social SEO, som er en af de vigtigste ranking faktorer i øjeblikket.
Selvom denne SEO disciplin ikke er den mest fremtrædende, så kan den alligevel have indflydelse på, om dit website ranker som #1 eller #2. Søgemaskinerne følger med på de sociale medier, hvor de sociale signaler indgår i den samlede bedømmelse af et website.
FirstSEO er eksperter i social SEO – Få et tilbud
Har du fået øjnene op for, hvor vigtigt social SEO er, men har du ikke selv tiden og / eller kompetencerne til at beskæftige dig med disciplinen? I så fald kan du trygt overlade det til FirstSEO, som forstår at udnytte de sociale medier i forbindelse med søgemaskineoptimering.
Såfremt du er interesseret, udarbejder vi gerne et uforpligtende tilbud på social SEO. Vi har erfaringer med forskellige sociale strategier, som kan hjælpe dit website på tops i søgeresultaterne. Ved interesse kan du kontakte os pr. mail eller telefon, hvor vi altid er klar på en uforpligtende snak om dine ønsker og forventninger.