Arbejder man med SEO, så vil det være en fordel at vide, hvordan man skriver fængende sidetitler og metabeskrivelser. Dine titler og beskrivelser har nemlig stor indflydelse på, hvor mange potentielle kunder du kan tiltrække fra de organiske søgeresultater. I denne guide bliver du introduceret for alt det, du skal vide om sitetitler og metabeskrivelser.
Derfor er sidetitler og metabeskrivelser vigtige
Ejer du en hjemmeside eller webshop, så bør du udfylde titler og beskrivelser på alle dine undersider. Når du skal skrive sidetitler og metabeskrivelser, så er din vigtigste opgave at skrive unikke og beskrivende titler og beskrivelser på baggrund af undersidens indhold. Selvom det kan være fristende at genbruge de samme tekster, så er det ikke hensigtsmæssigt i forhold til søgemaskinerne.
Disse sidetitler og metabeskrivelser er med til at fortælle søgemaskiner og potentielle besøgende om, hvad din underside handler om. Man kan beskrive disse tekster som appetizers, som skal give brugerne af søgemaskinerne lyst til at besøge dit website for at blive klogere på, hvad du kan tilbyde. Derfor kan det godt betale sig at bruge tid og ressourcer på at få skrevet de mest fængende, relevante og sælgende sidetitler og metabeskrivelser med udgangspunkt i sidens indhold.
Opsummeret – Gode tips
- Vær kort, præcis og sælgende i dine formuleringer
- Titlen skal hverken være for kort eller lang (512 pixels)
- Brug undersidens vigtigste søgeord
- Brug evt. specialtegn
I den anledning er det vigtigt at være opmærksom på, at sidetitler og metabeskrivelser ikke har direkte indflydelse på placeringer i søgemaskinerne. Dog har det stor indflydelse på, hvor mange der vælger at klikke sig videre til dit website. Hvis du formår at gøre brugerne interesseret, så vil du kunne øge både trafik og omsætning. Såfremt øget trafik og omsætning lyder attraktivt i din ører, så bør du ikke på kompromis med disse vigtigste faktorer.
Den perfekte sidetitel
Når du skal skrive den perfekte sidetitel, så skal du sikre dig, at titlen hverken er for lang eller kort. Du bør så vidt muligt forsøge at udnytte det maksimale antal tegn, samtidig med at du ikke bør skrive alt for mange tegn. Tidligere skulle sidetitler fylde 60-70 tegn, men det har for nyligt ændret sig. I dag må en titel maksimalt fylde 512 pixels. Hvor mange tegn du kan bruge afhænger derfor af, hvor smalle / brede bogstaver og tal, du bruger i din titel. En god tommelfingerregel er, at du skal skrive titler, som har en længde på omkring 56-60 tegn.
Som du allerede er blevet bekendt med, så skal sidetitlen være unik for hver underside. Selvom det vil betyde meget ekstra arbejde, så er indsatsen det hele værd. Når du skal skrive en god og fængende titel, så kan du med fordel inkludere et eller af flere af undersidens vigtigste søgeord. Handler din underside f.eks. om ”vinduespudsning”, så vil det være oplagt at inkludere søgeordet ”vinduespudsning” i din titel.
Hvis du vil gøre din sidetitel ekstra interessant, så kan du overveje at bruge specialtegn. Specialtegn kan være med til at tiltrække ekstra opmærksomhed i søgeresultaterne. Dog bør du så vidt muligt undgå at overdrive brugen af specialtegn, da det kan en negativ påvirkning. Såfremt du overdriven brugen af specialtegn, så kan Google være tilbøjelig til at fjerne dem.
Opsummeret – Gode tips
- Vær kort, præcis og sælgende i dine formuleringer
- Titlen skal hverken være for kort eller lang (512 pixels)
- Brug undersidens vigtigste søgeord
- Brug evt. specialtegn
Den perfekte metabeskrivelse
Når du har fået styr på din sidetitel, så skal du i gang med at skrive din metabeskrivelse, som også er et meget vigtig element. Selvom de fleste brugere vil være tilbøjelige til kun at læse sidetitlen, så er der rigtigt mange brugere, som også vælger at læse metabeskrivelsen. Hvis du vil undgå, at din metabeskrivelsen bliver beskåret, så skal du holde tekstlængden på under 156 tegn. Såfremt du har en blog, så kan du risikere, at din metabeskrivelse bliver forkortet allerede ved 139 tegn, fordi der automatisk bliver indsat en dato i beskrivelserne.
I beskrivelsen har du flere tegn at arbejde med, end det gør sig gældende for titlen. I din beskrivelse skal du være god til at introducere brugerne for, hvad de vil kunne få ud af at besøge dit website. Du skal give potentielle kunder en god grund til at klikke på dit link frem for en af de mange andre links i søgeresultaterne.
Ligesom det gør sig gældende for sidetitler, så kan du med fordel inkludere dine vigtigste søgeord i metabeskrivelsen. Hvis brugeren søger på et eller flere af de søgeord, som du har nævnt i din beskrivelse, vil søgeordet blive markeret med fed skrift.
Det kan være en god idé at bruge en form for call-to-action i sine metabeskrivelser. Det kunne f.eks. være ”klik her”, ”læs mere her”, ”køb her” eller noget helt fjerde. Dermed opfordrer du brugeren til at skride til handling, hvilket typisk vil have en positiv effekt på dine besøgstal.
Hvis du ikke skriver metabeskrivelser til dine undersider, så vil Google automatisk bruge de første 160 tegn af dit indhold til at skabe en metabeskrivelse. Hvis du vil sætte dit personlige præg på, hvad der skal stå i dine beskrivelser, så bør du altså selv udfylde dem.
Opsummeret – Gode tips
- Vær opmærksom på det maksimale antal tegn (156 tegn)
- Skab interesse hos brugerne med en attraktiv og sælgende beskrivelse
- Brug call-to-action
- Anvend de vigtigste søgeord
Sådan tester du dine sidetitler og metabeskrivelser
Er du i tvivl om, om dine sidetitler og metabeskrivelser passer til Googles nye design, så kan du med fordel benytte dig af vores værktøj. Takket være nedenstående SEO værktøj kan du teste dine sidetitler og metabeskrivelser med det samme:
—- TOOL HER —
Hvis dine titler og beskrivelser ikke passer til Googles nye design, så kan du hurtigt og nemt tilpasse dem. Når du ændrer dine sidetitler og metabeskrivelser, så vil ændringen ikke nødvendigvis træde i kræft i søgeresultaterne med det samme. Hvor hurtigt søgemaskinerne opfanger ændringerne kan afhænge af flere forskellige faktorer.
Sådan identificerer du fejl og mangler – Google Webmaster Tools
Skal du finde fejl og mangler i dine sidetitler og metabeskrivelser, så kan du med fordel bruge Google Webmaster Tools. Logger du ind på Google Webmaster Tools og klikker dig videre til ”Søgefunktionens udseende” og ”HTML forbedringer”, så bliver du introduceret for eventuelle fejl og mangler.
Det kunne f.eks. omfatte følgende fejl og mangler:
- Identiske titler og beskrivelser
- Manglende titler og beskrivelser
- For lange eller for korte titler og beskrivelser
Dermed vil du blive introduceret for, hvordan du kan optimere dine sidetitler og beskrivelser med udgangspunkt i Googles guidelines.
Har du brug for hjælp til optimering af titler og beskrivelser?
Såfremt du har brug for hjælp til at optimere dine sidetitler og metabeskrivelser, så kan jeg være behjælpelig. Jeg har mere end 5 års erfaring inden for SEO, hvor jeg bl.a. har arbejdet med optimering af sidetitler og metabeskrivelser for mange hjemmesider og webshops.