Bruger du en stor sum penge på SEO, er det vigtigt, at du også overvåger, om din indsats giver pote. Gør den ikke det, er du nødt til at tage din indsats op til genvurdering.
Du ved dog ikke, om der er behov for dette, hvis ikke du sørger for at overvåge de resultater, der følger med. Ikke alle ved, hvordan de skal gøre dette, hvorfor de desværre ikke får det gjort.
Faktum er, at det ikke behøver at være svært at gøre. Derfor skal du ikke tro, at det kræver en stor teknisk indsigt at vurdere, om det kan svare sig at investere i SEO, som du gør nu.
Tag et kig på trafikken
Først og fremmest er det en god idé at holde øje med trafikken. Hvis ikke du allerede har et analyseværktøj som Google Analytics sat op på din hjemmeside, er det vigtigt at få dette gjort.
Et sådant værktøj gør det nemt at holde øje med, hvordan det ser ud med trafikken på din hjemmeside. Hvad der dog er mindst lige så vigtigt er, at du kan se, hvor trafikken kommer fra.
Det betyder, at du har mulighed for at se, om du får trafik fra søgemaskinerne. Desuden kan du holde øje med, om trafikken fra søgemaskiner som Google stiger eller ej.
Trafik er ikke nok
Når du skal vurdere, om det giver mening at investere i SEO ud fra den strategi, du bruger nu, er det ikke nok at kigge på trafikken. Du er også nødt til at se på, om det skaber en indtjening.
Hvis du har hyret en freelancer eller et bureau, der blot har haft fokus på at skabe trafik, er det ikke sikkert, at det viser sig at være en rentabel forretning for dig.
I denne forbindelse er det vigtigt at huske, at det i sidste ende skal være en god investering. Din forretning lever ikke af trafik, men derimod af, at dine besøgende bliver til kunder.
Hold øje med tallene i realtid
Det kan være en klar fordel at holde øje med de relevante tal i realtid. Dermed vil du have lettere ved at vurdere, om din indsats giver mening eller ej.
Ønsker du at gøre dette, bør du få lavet dashboards med mulighed for custom KPI’er. Det betyder, at du selv kan vælge, hvilke tal, der skal vises på dashboardet.
F.eks. kan det sættes op, så det kun er trafik og salg, der er skabt af søgemaskinerne, der vises. Dermed har du nemt ved at danne et overblik over dette.