Reputation management er et nymoderne begreb, der efterhånden fylder meget i online verdenen. Det går i grove træk ud på at passe på sit omdømme og håndtere forskellige udfordringer på en professionel måde. Som virksomhedsejer vil det være en fordel at have et vis kendskab til begrebet, hvis man enten ønsker at fremhæve god omtale eller skjule dårlig omtale.
Skab det bedste omdømme med reputation management
Skal man have succes med sin virksomhed, vil et godt omdømme være et af nøgleordene. Kommer du i konflikt med omverdenen, og resulterer det i dårlig omtale, så kan det vende og op ned for din virksomheds eksistens. Heldigvis kan man arbejde med forskellige tiltag for at håndtere god såvel som dårlig omtale, og det er her, hvor reputation management kommer ind i billedet.
Omdømme kan være både godt og dårligt – afhængig af den pågældende situation. Dårlig omtale kan f.eks. opstå, hvis en kunde har set sig sur på din virksomhed, fordi han / hun ikke er tilfreds med sin handel. I den anledning er det sjældent muligt at fjerne omtalen, men det er muligt at begrænse / skjule omtalen. I tilfælde af at skaden allerede er sket, så kan man forsøge at minimere skaden, så den negative omtale ikke resulterer i større skade end højst nødvendigt.
Det er vigtigt at bemærke, at reputation management ikke udelukkende handler om, at man skjuler / fjerner dårlig omtale. Det kan nemlig lige så godt handle om, at man fremhæver positiv omtale fra f.eks. medier, kunder eller en helt tredje part.
Online Reputation Management (ORM)
Reputation management er et kendt begreb – både online og offline. Driver du en virksomhed, bør du have styr på både online og offline delen. Når dine potentielle kunder søger på dit brandnavn på Google, vil de blive præsenteret for forskellige relevante søgeresultater. Har du en hjemmeside, vil det typisk være den, der bliver fremhævet som #1 – såfremt du har arbejdet blot en smule med søgemaskineoptimering.
Selvom det ville være attraktivt, så kan du ikke forvente, at du kan dominere hele side 1 på dit brandnavn på Google. Bliver dit brand omtalt på nettet, vil det ikke være usandsynligt, at omtalen vil rangere højt i søgeresultaterne.
Bliver dit brand omtalt i nogle af de store medier (Ekstra Bladet, Berlingske, Børsen) eller lignende, vil der være stor chance / risiko for, at disse søgeresultater vil rangere i toppen. Det hænger sammen med, at de store medier betragtes som autoriteter, som typisk har en stor magt i søgeresultaterne. Dog kan der også sagtens dukke et almindeligt blogindlæg frem i søgeresultaterne, hvis der f.eks. er en af dine kunder, der har skrevet et indlæg om hans / hendes oplevelse med din virksomhed.
Negativ omtale er farligere end nogensinde før
Der hersker ingen tvivl om, at negativ omtale er farligere end nogensinde før. Dårlig omtale på internettet er farligt, fordi internettet er et allemandseje, hvor enhver person har mulighed for at ytre sin mening. Det er en realitet, at forbrugere generelt stoler på, hvad der bliver skrevet på nettet. Findes der en masse negative anmeldelser af din virksomhed på nettet, så vil det med sikkerhed skræmme mange potentielle kunder væk.
Den helt store udfordring ved at få negativ omtale på nettet er, at det er svært at slippe af med igen. Som virksomhedsejer har du kun magt over, hvad der bliver skrevet på din egen hjemmeside. Du kan altså ikke styre, hvad der bliver skrevet på Facebook, Trustpilot eller et af de mange andre medier. Der er efterhånden mange eksempler på, hvor galt det kan gå, når dårlig omtale bliver synliggjort.
Vordingborg Køkkenet A/S er et eksempel på en virksomhed, som for alvor har mærket konsekvenserne af, hvor hårdt negativ omtale kan ramme. Søger man på “Vordingborg Køkkenet” på Google, vil man blive præsenteret for “VOK.dk” som #2 med sidetitlen “Brug aldrig Vordingborg Køkken”. Selvom det i realiteten kun handler om, at én kunde er utilfreds, så har det alligevel fået store konsekvenser for virksomheden. Hver måned er der 2900 søgninger på ”Vordingborg Køkkenet”, og i den anledning er der helt naturligt mange forbrugere, der falder over den omtalte hjemmeside med den dårlige omtale af virksomheden.
Der er mange gode grunde til, at man skal beskytte sit brand og omdømme på nettet. Et godt omdømme handler ikke blot om, at man skal overbevise potentielle kunder om, at de trygt kan handle med sin virksomhed. Der er nemlig også mange andre parter, som man skal tage højde for. Det gælder bl.a. følgende:
- Kunder
- Forretningspartnere
- Journalister
- Medarbejdere
- Aktionærer
..Og mange andre personer.
Sådan arbejder man med reputation management
Reputation management er noget, som der arbejdes med i både små- og store virksomheder. Der er dog ingen tvivl om, at det er en disciplin, der bliver brugt flest ressourcer på i store virksomheder. Selvom du ikke nødvendigvis driver en stor virksomhed, så bør du alligevel have kendskab til, hvordan du håndterer både god- og dårlig omtale på nettet.
Inden for reputation management kan man tale om to forskellige strategier – henholdsvis “Proaktiv reputation management” og “Reaktiv reputation management”. Du får naturligvis en kort introduktion til begge strategier:
- Proaktiv reputation management – Denne strategi handler kort og godt om, at man skal forsøge at fylde så meget i søgeresultaterne som overhovedet muligt. Formålet er, at man skal gøre sit bedste for at beskytte og forebygge angreb mod sit brand og virksomhed. Jo mere man fylder i søgeresultaterne, desto mindre risiko er der for, at negativ omtale vil blive fremhævet. Arbejder du med den proaktive strategi, så forsøger du at komme den dårlige omtale i forkøbet. Det er altså en forebyggende strategi, som enhver virksomhed bør arbejde med.
- Reaktiv reputation management – Denne strategi vil være relevant tage fat i, hvis heldet allerede er ude. Er din virksomhed og brand blevet udsat for negativ omtale, så skal du forsøge at minimere skaden. Som du allerede er bekendt med, er det sjældent muligt direkte at fjerne dårlig omtale. Det er vigtigt, at man tager affære så hurtigt som muligt, så man ikke lader den negative omtale påvirke sin virksomhed mere end højst nødvendigt. Den helt store udfordring er i den anledning at sørge for, at disse negative søgeresultater bliver synliggjort så lidt som muligt. Det er ingen hemmelighed, at det er nemmere at arbejde med den reaktive strategi, hvis man allerede har gjort en indsats med den proaktive strategi .
FirstSEO hjælper dig med reputation management
Reputation management og SEO er to begreber, der sagtens kan hånd i hånd. Vil du have kontrol over, hvilke søgeresultater der dukker op, når der søges på dit brandnavn, så vil det være uundgåeligt at arbejde med SEO.
Hos FirstSEO har vi efterhånden arbejdet med reputation management i rigtigt mange år. Vi har hjulpet både små- og store virksomheder, som har taget deres brand og omdømme alvorligt. Tager du også dit brand og virksomhed alvorligt, så bør du ikke gå glip af de mange muligheder, som reputation management lægger op til. Uanset om du ønsker at fremhæve god omtale eller skjule dårlig omtale, så kan vi hjælpe dig.
Med udgangspunkt i din virksomhed og dens eventuelle problemstillinger vil vi finde en passende løsning. I den forbindelse er du velkommen til at give os et kald eller sende en mail, hvis du vil vide mere om, hvad vi kan hjælpe dig med.