Skal man opnå resultater med søgemaskineoptimering i dag, så er det et must, at man mestrer mobil SEO på et højt niveau. Det er nemlig et begreb, der bliver omtalt mere og mere på diverse blogs og medier – og det er der selvfølgelig gode grunde til.

Mobil SEO – Søgemaskineoptimering til smartphones og tablets

Mobil SEO

Optimering til mobilen bliver vigtigere!

Skal du øge din organiske trafik, så er det ikke tilstrækkeligt, at du blot optimerer dit website til desktops. I dag er det nemlig en realitet, at flere og flere mennesker går på nettet via en smartphone eller tablet. Har du opsat Google Analytics på dit website, vil du nemt kunne finde data over, hvor mange af dine besøgende der bruger en mobil enhed. Har du ikke 100 % styr på din hjemmeside mht. mobilvenlighed, så risikerer du at gå glip af en masse besøgende – og potentielle kunder.

Et responsive website er et must, hvis man har ambitioner om, at søgemaskineoptimering skal være vejen til øget omsætning og vækst. Hvis dit website ikke er mobilvenligt, udnytter du ikke det fulde potentiale af din søgetrafik.
Mobil SEO er noget, som enhver virksomhedsejer bør tage seriøst, da potentialet er enormt. I de kommende år vil man blot kunne opleve, at der fortsat er flere og flere, der går på internettet via en mobil enhed. Det er derfor nærmest uundgåeligt at arbejde med denne disciplin, hvis man vil fremtidssikre sin hjemmeside. Den værste konsekvens ved at nedprioritere denne disciplin er, at man kan risikere at blive udelukket fra det mobile indeks.

Mobil SEO sikrer øget brugervenlighed og synlighed

Der er som udgangspunkt to grundlæggende fordele ved at arbejde med mobil SEO – bestående af øget brugervenlighed og synlighed. Kommer en stor del af dine besøgende fra mobile enheder, vil det være et stort problem, hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig. Det vil først og fremmest gå ud over brugervenligheden, da det kan være svært at danne sig et overblik over en hjemmeside, hvis den ikke er mobilvenlig. I den anledning risikerer du, at dine besøgende forlader din hjemmeside efter kort tid, fordi de har mistet overblikket og tålmodigheden.

Er dit website mobil- og brugervenligt, vil det have direkte indflydelse på din virksomheds konvertering og omsætning. Der er ingen tvivl om, at mobilvenlige hjemmesider oplever en bedre konvertering sammenlignet med hjemmesider, der ikke er mobilvenlige. Dermed kan du risikere at gå glip af en masse potentiel omsætning, hvilket du næppe vil blive begejstret for.

Arbejder du med mobil SEO, har du også mulighed for at øge din hjemmesides synlighed i søgeresultaterne. Når Google og de øvrige søgemaskiner skal vurdere en hjemmeside, er der stor fokus på brugervenlighed og mobilvenlighed. Er din hjemmeside ikke brugervenlig, skal du ikke gøre dig forhåbninger om at erobre de mest attraktive placeringer.

Tjek om din hjemmeside er mobilvenlig

Såfremt du er i tvivl om, hvorvidt Google ser din hjemmeside som mobilvenlig eller ej, så kan du hurtigt finde ud af det. Google har nemlig udviklet et tool, hvor de screener din hjemmeside for at finde ud af, hvorvidt den er mobilvenlig. Dette smarte tool finder du på følgende link:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=da

Skulle det ske, at din hjemmeside ikke er mobilvenlig, så vil du kunne læse en begrundelse for det. Med udgangspunkt i det kan du arbejde med de ting, der ikke fungerer på din hjemmeside.

Sådan får man succes med mobil SEO

Der findes desværre ikke én korrekt opskrift på, hvordan man får succes med mobil SEO. Ligesom det gør sig gældende for alle andre SEO discipliner, så er der selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind. Skal man optimere en hjemmeside til smartphones og tablets, skal man tage højde for rigtigt mange ting.

Det er ikke nødvendigvis nogen nem opgave at få succes med mobil SEO. Omvendt er det heller ikke en umulig opgave, da det blot kræver en smule forståelse for, hvordan søgemaskinerne fungerer, og hvad der lægges vægt på. Der findes forskellige måder, hvorpå man kan gribe denne opgave an. Hvordan du skal optimere dit website afhænger bl.a. af, hvilken platform du bruger, og hvordan dit website er opbygget.

  1. Automatisk omdirigering – Hvis du skal have succes med mobil SEO, er det først og fremmest afgørende, at dine besøgende automatisk bliver dirigeret til den rigtige side. Alle mobile enheder skal dirigeres hen til det mobiloptimerede site, mens alle desktops skal dirigeres hen til hovedsiden for desktops. Dette skal naturligvis ske helt automatisk, så dine besøgende ikke skal bruge tid på at skifte fra desktop- til mobilvisning – og omvendt.
  1. Responsive for alle mobile enheder – Når dine besøgende lander på din hjemmeside, skal hjemmesiden automatisk tilpasses den enkelte enhed. Din hjemmeside skal altså ikke være beskåret eller på anden vis begrænse den besøgende som konsekvens af manglende mobilvenlighed. Det er desuden afgørende, at dit website er responsive for alle mobile enheder – ikke blot enheder fra Apple, men også alle andre mærker.
  1. Brug et responsive tema – Uanset om du bruger dit eget eller et standard tema, er det vigtigt, at du vælger et responsivt tema. Selvom mobil SEO er meget udbredt, så er det alligevel ikke alle temaer til WordPress, Prestashop og Magento, der er lige mobilvenlige. Er dit tema ikke allerede mobilvenligt, så bør du hurtigst muligt gå på jagt efter et nyt tema.

Få et godt tilbud på mobil SEO

Er du ikke sikker på, at du har de nødvendige kompetencer til at få succes med mobil SEO, så kan du overlade opgaven til specialiserede fagfolk. Hos FirstSEO følger vi altid de seneste trends, hvilket bl.a. betyder, at vi mestrer mobil SEO på et højt fagligt- og teknisk plan. Med andre ord ved vi, hvordan man øger den organiske trafik ved at optimere et website til mobile enheder.

Lyder det attraktivt, så skal du være velkommen til at kontakte os for at høre mere – og evt. få et uforpligtende tilbud. Vi finder naturligvis en passende løsning med udgangspunkt i dine ønsker og forventninger.