Linkbuilding

Linkbait: Sådan kommer du i gang med din første Linkbaitkampagne

Uanset om du er iværksætter i det 21. århundrede eller arbejder med digital marketing, så er betegnelsen ‘Linkbait’ noget, vi er sikre på, du har hørt om. De fleste personer forstår ikke, at linkbait faktisk er en meget stærk viral marketingmetode, og ved at drage fordel af den kan du tiltrække enorme mængder trafik til din hjemmeside uden brug af søgeordsanalyse eller andre former for konkrete søgninger, der specifikt referer til den bestemte side.

I bund og grund omhandler linkbait indhold på din hjemmeside, som andre hjemmesider ønsker at linke til, og så længe du kan skabe og vise indholdet på en hjemmeside, kan alt faktisk være linkbait. Normalt optræder linkbait i form af artikler, videoer, infografikker eller slideshows. Så længe du har indhold, der kan placeres på en hjemmeside, som besøgende kan lande på, og er specifikt skabt til at skaffe links fra andre hjemmesider, kan det anses som værende linkbait.

Derfor bør du bruge linkbait:

Hvis du har en hjemmeside – uanset om du er iværksætter, blogger eller arbejder med digital markedsføring – som du ønsker at skabe trafik til, så bør du afprøve linkbait, da det er én af de billigste måder til at tiltrække trafik på. Hvis du har interessant indhold på din hjemmeside og promoverer det til folk online, kan du i bund og grund skabe en aktiv fanbase for netop den type indhold, som efterfølgende kan deles og sætte gang i spredningen online.

Har du troværdigt og interessant indhold med nyhedsværdi på din hjemmeside, kan indhold fra andre hjemmesider måske bruge dit indhold som reference. Når andre hjemmesider gør dette og linker til din hjemmeside, forbedrer det automatisk din hjemmesides rangering i søgemaskiner.

linkbait

Linkbait er blevet en almindelig strategi til at få links, skabe trafik og forbedre placeringer i søgemaskiner. Det er rent faktisk en win-win-win-situation uden tab, og din return on investment (ROI) kan, hvis det hele udføres korrekt, blive enorm.

Typer af linkbait:

muligheder inden for linkbaitPå dette tidspunkt i artiklen håber vi, at du er klar over, hvad linkbait er, og at det i bund og grund kan være alting, så længe det er brugbart, underholdende eller interessant. Succesfulde linkbaitkampagner findes i mange forskellige udgaver, men de mest populære og formentlig også mest effektive typer af linkbait er normalt:

  • Humor: Analyserer man typer af succesfulde linkbaitkampagner, ser man næsten altid humor øverst på listen. Det er meget effektivt som linkbait, da folk gerne vil se ting, der kan få dem til at grine. Så uanset om det er en video, hvor nogen laver sjov med andre, en kat der laver sjove ting, eller et sjovt billede, så kan det være linkbait, hvis det får målgruppen til at grine.
  • Informative vinkler: Er en ny kræftform blevet opdaget? Har man fundet en naturdrik, der kan gøre utrolige ting for dit helbred? Folk kan godt lide at klikke på og dele denne type af artikler, som de føler kan være nyttige for dem selv eller andre. Informative vinkler er de næstmest almindelige typer af linkbait og udformes ofte som infografikker.
  • Breaking News: Hjemmesider præsenterer ofte nyhedslinkbait ved at lave detaljerede opdateringer af breaking news eller andre af de seneste nyheder, der kan have interesse for folk. Uanset om det er et masseskyderi, et forsvundet fly eller en stor narkohandel, der blev opdaget og stoppet; er du den første i onlinesamfundet til at fortælle om det, kan du være sikker på, at en masse links vil blive skabt til dit indhold, og en kæmpe bølge af trafik vil komme i din retning.
  • Modstridende/Kontroversielle holdninger: “Fem ting, som du tror er sande, men faktisk ikke er det” og “Din kats nattesyn er sandsynligvis dårligere end dit, og dette er grunden” er titler på artikler, som ofte kaldes for modstridende/kontroversielle holdninger. Den vigtigste grund til, at disse kampagner får succes er, at folk kan relatere til dem, og at en ny vinkel på noget, som de længe troede var sandt, kan fange deres interesse i tilstrækkelig grad til, at de vil dele oplysningerne, så dit indhold dermed kan gå viralt. De vigtigste punkter til succes for disse typer af artikler er typisk videnskabelige, faktabaserede konklusioner.

Rigtige eksempler på succesfulde linkbaitkampagner:

Inden vi kommer nærmere ind på, hvordan man får succes med linkbait, kan vi først se nærmere på nogle rigtige eksempler på succesfulde linkbaitkampagner:

Denne sjove, infografikbaserede linkbait er en normal form for linkbait og kombinerer samtidig to af vores succesfulde former for infografikker: Information og humor. Indholdet er både sjovt og utroligt og er udformet helt perfekt. En anden grund til, at infografikken er så slagkraftig er, at zombier er blevet et skrækfænomen, som man ser overalt i Hollywoodfilm og tv-serier samt i bøger, tegneserier og computerspil. Zombierne med deres kødspisende vaner er overalt. Artiklen endte med at få flere end 2.000 Facebookdelinger, 175 retweets og 259 +1’ere på Google+.

Dette er en super ressourceguide for enhver WordPressudvikler. Det er en omfattende guide, skabt af Joost De Valk, til implementering af Yoast SEO-pluginet i WordPress. Der er i alt 2.642 links på internettet, der henviser til dette indhold, og WordPress-siden genererer en enorm mængde trafik. En anden grund til, at dette link deles så meget er, at sproget er meget enkelt, instruktionerne er korte og nemme at forstå, og skrivestilen er meget brugervenlig. Det gør, at folk ikke kun læser indholdet én gang, men gemmer linket, besøger det igen og igen, deler det med deres venner osv.

SEO Books 101 tips til linkpopularitet:

Denne artikel handler om 101 forskellige linkbuildingstrategier, og selvom artiklen er gammel, så skaber den stadig en stor mængde trafik til hjemmesiden. Indholdet er brugbart, let at læse og så enkelt, at alle kan forstå det.

The Tubshroom:

Se denne video med et produkt, der hedder Tubshroom. Selvom det grundlæggende er et produkt, så fungerer videoen som linkbait og har genereret over 40.000 visninger, over 300 delinger og tusindvis af likes og kommentarer på under 18 timer fra offentliggørelsen af videoen.

Begge kampagner fik enorme mængder af reaktioner, og linkbaitartiklerne skabte utrolig meget trafik. Det bedste var dog, at de to kampagner ikke kostede noget.

Trin til at opbygge en succesfuld linkbaitkampagne:

Nu hvor du har fået en god idé om, hvad linkbaitkampagner er for en størrelse, er næste skridt at se nærmere på, hvordan du kan skabe en succesfuld linkbaitkampagne, der kan generere en masse trafik til din hjemmeside:

  • Trin 1: Vælg kampagnens emne:

kampagneAlt indhold skal fokusere på et bestemt emne. Så det første, og ét af de vigtigste, trin i processen til at skabe en succesfuld linkbaitkampagne er at vælge det rette emne. De følgende trin kan du bruge til at indsnævre dine muligheder og finde frem til dit emne:

  • Kampagnetype: For det første skal du tænke på, hvilken slags linkbaitkampagne, du ønsker at sætte i gang. Der er mange muligheder at vælge mellem. Du kan f.eks. prøve dig frem med de mest brugte og succesfulde kampagnetyper, som vi tidligere nævnte: Humor, Information, Breaking News og Modstridende/Kontroversielle holdninger kan være et godt sted at starte, men begræns dig ikke kun til disse, da der også findes andre typer, som sladder om eller skandaler med berømte personer. Du skal egentligt bare vælge den type, der passer til din målgruppe, og sørge for, at linkbaitkampagnen stemmer overens med din hjemmesides stil. Hvis din hjemmeside for eksempel har at gøre med begravelsesydelser, er humor nok ikke det rette valg.
  • Find ud af, hvad du skal skrive: Når du har fundet frem til typen af indhold, din kampagne skal omhandle, skal du til at finde på idéer og lave en liste med emner, som du gerne vil skrive om. Du kan se tilbage på andre blogindlæg, som du har skrevet. Hvis du ikke har nogen, kan du tjekke dine konkurrenters blogindlæg og beslutte dig for, hvilke emnetyper, der har størst effekt på din målgruppe. Du kan også prøve at bruge Google Trends til at identificere emner, der er relevante for din målgruppe og har voksende interesse.
  • Få feedback fra en testgruppe: På dette tidspunkt bør du mindst have et par emner at vælge mellem. Nu er det så på tide at gøre brug af dine venner og din familie ved at samle en gruppe på mindst 5-10 personer og fremlægge dit emne. Hvis det relaterer sig til humor, kan du udføre det som en sketch og demonstrere det for dem. Tag imod deres feedback. Hvis du får en score på 75 % for et emne, er det bare med at fortsætte med det. Ellers kan du gå tilbage til trin 1 og forsøge forfra.
  • Trin 2: Skab dit indhold

skab indhold

Et andet vigtigt skridt til at skabe en succesfuld linkbaitkampagne er at sikre, at du opbygger dit indhold rigtigt. Husk, at opbygningen af dit indhold ikke nødvendigvis betyder, at du omgående skal skrive dit indhold. Det er derimod endnu en fase med idégenerering, hvor du samler alle dine idéer om dit emne, forbinder punkterne og skaber struktur, så du opbygger solidt og sammenhængende indhold.

I denne fase skal du også beslutte dig for det sprog, du skriver dit indhold med. Skal det være formelt, uformelt, hverdagssprog osv.? Her er nogle ting, som du skal huske på, når du skaber dit indhold:

  • Gør det enkelt: Enkelthed er ét af de vigtigste aspekter ved massekommunikation. Når du skal nå ud til et stort publikum, skal du forsøge at kommunikere på en nem måde i et letforståeligt sprog, der kan forstås af folk med forskellige baggrunde.
  • Fang læserens interesse: Indholdet skal bestå af noget nyt eller anderledes. Du kan f.eks. prøve at præsentere ‘gammel vin på nye flasker’ – det vigtigste er dog, at indholdet er interessant. Derfor skal du analysere din målgruppe. Du skal tænke på alle de ting, de interesserer sig for og kombinere det hele med de ting, der har en voksende interesse for din målgruppe. Så sørg for at indhente så meget viden om din målgruppes interesser og præferencer som muligt og arbejd videre derfra.
  • Klar kommunikation: Dette er et af de vigtigste aspekter ved at skabe effektiv linkbait. Dit sprog skal være klart og tydeligt, så din målgruppe hurtigt og nemt kan forstå dit budskab.
  • Troværdighed: Alle informationer du bruger i dit indhold skal kunne dokumenteres med troværdige kilder. Det kan også betale sig at sikre, at dit linkbait ikke ligner eller læses som spam eller clickbait. Hvis det er muligt, bør du understøtte dine påstande med historier fra det rigtige liv.
  • Trin 3: Produktion af dit indhold

produktion af indholdNår du er færdig med at brainstorme og opbygge dit indhold, er det tid til at producere indholdet. Og dét er DET VIGTIGSTE TRIN i hele processen. Nogle gange kan fremragende udførelse skabe exceptionelle resultater for selv de værste idéer. Det handler i bund og grund om kvalitet. Der er nogle få ting, som du bør være opmærksom på i løbet af denne fase:

  • Skabelsen af dit indhold: Det behøver ikke nødvendigvis være dig, der skriver indholdet; det kan være én af dine kollegaer, eller en freelancer du hyrer. Uanset hvem du vælger til at udføre opgaven, så sørg for, at du har lavet en god forundersøgelse og evaluerer dine muligheder, inden du vælger en person til at skrive indholdet.
  • Deadlines og ændringer: Skal dit indhold publiceres på en bestemt dag? Eller et bestemt tidspunkt? Hvis ja, skal du sørge for at begynde på dit indhold lang tid i forvejen – især hvis du bruger en freelancer eller en kollega, da indholdet måske vil blive sendt en del frem og tilbage, inden det er helt tilfredsstillende.
  • Afslutning: Når du er færdig, skal du kvalitetstjekke indholdet og sikre dig, at det er præcis, som det skal være, og at der ikke findes nogen bedre måde til at præsentere det på. Husk, at hvis indholdet er et billede eller en infografik, skal det være visuelt attraktivt for at få den største effekt på din målgruppe.
  • Branding: Husk at inkludere dit brand i indholdet; hvis du laver en video, et billede eller en infografik, må du ikke glemme at tilføje dit brands logo. Du skal dog sørge for, at det ikke er for markant og ligner spam. Gør det diskret og med stil. Brandintegration er meget vigtigt, så snart indholdet deles, da du gerne vil have, at folk anerkender dig.
  • Trin 4: Publicering og promovering af dit indhold

promoveringHvis du har fulgt de ovenstående tre trin til punkt og prikke, er det næste trin det nemmeste for dig. Dette er de næste ting, du skal gøre efter, du har publiceret indholdet på din hjemmeside.

  • Gør det let at dele: Sørg for, at der er mulighed for at dele indholdet på forskellige sociale medier. Der findes mange værktøjer til netop dette, og sørg for at du integrerer så mange sociale medier som muligt, f.eks. Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn og Google+. Sørg også for, at du integrerer så mange sociale nyhedssider, som du kan, f.eks. Digg, Stumbleupon og Reddit. Hvis du publicerer infografikker, skal du huske, at der er kopierbare kodesnippets, som udviklere kan bruge til at lægge dit medie ud på deres hjemmeside.
  • Blogger Outreach: Du skal sprede links med dit indhold til så mange blogs og foraer som muligt, men sørg for, at blogindlæggene og forumdiskussionerne matcher dit indhold. Hvis du regner med at lave linkbaitkampagner i fremtiden, er det faktisk en god idé, hvis du begynder at følge forskellige blogs og foraer, da de fleste af denne slags hjemmesider ikke tillader førstegangsbesøgende at publicere indhold.
  • Trin 5: Evaluering og forbedring:

evalueringDette er sidste trin til at skabe en imponerende linkbaitkampagne, og hvis du har fulgt de foregående trin, bør du have en super kampagne kørende nu. De mest succesfulde linkbaitkampagnefolk hænger dog ikke fast i fortidens succes, men gennemser og forbedrer konstant deres indhold, så de får mest muligt ud af deres kampagner.

Her er nogle ting, du bør huske på, når du er nået til dette stadie:

  • Rid videre på bølgen: Får du solid trafik fra din seneste linkbaitkampagne? Det er på tide, at drage fordel af din succes og gå i gang med din næste linkbaitkampagne. De mest succesfulde linkbaitfolk har altid mindst tre nye linkbaits under udvikling, som sendes afsted én efter én. Hver gang drager de fordel af trafikken fra den forrige linkbait, og når de når til den sidste linkbait, har de tre nye klar i baggrunden, som er klar til at blive sat i gang. Det er en fantastisk måde til at skabe vedvarende trafik på din hjemmeside, og hver gang vil du have lidt mindre arbejde at udføre, når du skal publicere dit indhold.
  • Få dine links: Når du er færdig med at publicere dine links, vil der være mange bloggere eller hjemmesideadministratorer, der har taget dit indhold til sig. Det er dog ikke alle, der har givet dig den anerkendelse, du fortjener, som ophavsmand til indholdet. Det gælder for det meste for billeder og infografikker; selv hvis du placerer dit logo deri, så vælger nogle alligevel at fjerne det og bagefter publicere indholdet. Sider, som tineye.com, er fremragende til at holde øje med præcis dette fænomen. Find dem og send dem en e-mail, så du kan få de links, du fortjener fra disse kopister!
  • Mål dine resultater: Hvis du er serielinkbaiter, skal måling af dine resultater være utrolig vigtigt. Hvis du kan måle din succes, kan du spore trends, som du kan bruge til at skabe endnu flere og mere succesfulde linkbaitkampagner. Der er nogle få kriterier, som du skal vurdere dette ud fra:

# Social deling: Find ud af, hvor mange delinger dit indhold har fået til sammen på tværs af alle sociale medier og nyhedssider.

# Evaluer offentlig feedback: Skim kommentarsektionen på disse sider og find ud af, hvordan dit indhold blev modtaget? Var det alt sammen god omtale? Eller var der dårlig omtale?

# Antal links: Linkdeling var det vigtigste mål, ikke? Lad os se, hvordan det gik ved hjælp af Googles webmasterværktøjer eller Yahoos site explorer og tjekke, hvor mange links dit indhold skabte, og hvor meget trafik du fik derfra.

# Vigtigste delinger: Hvem delte dit indhold? Var det en influencer på sociale medier? Notér alle vigtige influencere, der delte dit indhold og tak dem, når du publicerer din næste artikel.

Det er simpelthen det. Hvis du følger de ovenstående trin, bør du kunne skabe en fantastisk linkbaitkampagne!

Som afslutning kan det siges, at de mest erfarne digitale markedsføringsfolk mener, at linkbaiting, der udføres på den rigtige måde, kan være den mest effektive marketingmetode.

Der er næsten ingen omkostninger forbundet med at skabe en linkbaitkampagne og sætte den i gang. Og udbyttet kan nemt gå hen og være helt utroligt. Linkbaitkampagner kan være den perfekte måde til at markedsføre næsten alt. Hvis du har et nyt produkt eller en ny ydelse, og du er klog nok, kan du endda sælge gennem linkbait. Det er dog noget, du nok først vil opleve, når du har fået en smule mere erfaring.