SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing.
Begrebet dækker over de muligheder, der findes inden for markedsføring i søgemaskiner som Google og Bing.
Mange forbinder udelukkende betalt annoncering med SEM, hvilket er en fejl. Search Engine Marketing dækker både over Search Engine Optimization (SEO) og Search Engine Advertising (SEA) som for eksempel Google Ads.
Så når du bliver spurgt: Hvad er SEM?
Så svarer du: SEM er en forkortelse for Search Engine Optimization og dækker over begreberne SEO og SEA.
Hvorfor er SEM værd at arbejde med?
SEM er for mange forretninger uundværligt at arbejde med. For mange er SEM faktisk en af de mest profitable kilder til omsætning og kunder.
Den helt store fordel ved at arbejde med SEM er, at du gør dig selv synlig, når der bliver søgt efter dine produkter og-/eller services.
Når Hr. og Fru. Jensen har behov for at vide noget, finde noget, købe noget osv., så starter deres “jagt” typisk i en søgemaskine på Google. Det kan du sikkert nikke genkendende til, når du for eksempel selv er på udkig efter et produkt.
Derfor er det alfa og omega, at du er synlig, når du og din virksomhed kan hjælpe Hr. og Fru. Jensen med deres søgning.
Er du ikke synlig i søgemaskinerne, når folk søger efter dig og dine produkter, så kan du med stor sandsynlighed vinke farvel til mange kunder.
Forholdet mellem SEO og SEA
Som nævnt består SEM af to underliggende kategorier: SEO og SEA.
Helt konkret betyder det, at søgemaskinernes søgeresultat (også kendt som SERP) er opdelt i to:
- SEA: Betalt markedsføring i søgemaskinerne
- SEO: Organisk markedsføring i søgemaskinerne
Hvad er SEA?
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising. Her er der tale om betalt annoncering i søgemaskinerne, hvor du typisk betaler pr. klik din annonce får.
I langt de fleste tilfælde vil den betalte annoncering figurere i toppen af søgeresultatet, i bunden og-/eller i højre sidebar. De betalte resultater er markeret med “Annonce” og “Sponsorerede”.
SEA er en smart strategi, hvis du har brug for besøg, kunder og omsætning her og nu. Det tager ikke mange minutter at opsætte en annonce og blive vist i toppen af søgeresultatet på relevante søgninger.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Her er der tale om organisk markedsføring i søgemaskinerne, hvor klikkene er gratis. De organiske resultater vil typisk figurere lige under de betalte resultater i toppen af søgeresultatet.
SEO er en mere langsigtet strategi, der kræver tid for, at resultaterne bliver gode. Dog kan SEO gå hen og blive den mest profitable kilde til omsætning med længder og udkonkurrere alle dine andre marketingkanaler.
Formår du at ligge organisk højt på dine vigtigste søgeord, kan du se frem til omsætning, der faktisk koster gratis.
Prøv at foretag en søgning på f.eks. “altan pris” og se hvilke resultater, der dukker op på de organiske søgeresultater.
Det ene udelukker ikke det andet
Det er vigtigt at understrege, at arbejdet med SEO ikke udelukker arbejdet med SEA og vice versa.
Tit og ofte får du det bedste resultat ved at kombinere de to måder at markedsføre sig i søgemaskinerne på.
En virksomhed som har stor succes med den måde at arbejde med SEM på, det er DuGlemmerDetAldrig. De har for eksempel en landingside med gavekort til hotelophold.
DuGlemmerDetAldrigs Head of Search Simon udtaler:
Selve søgeordet “gavekort til hotelophold” er ret konkurrencepræget. Derfor må det forventes, at SEO arbejdet vil tage nogle måneder før det for alvor bærer frugt.
Dog er vores udvalg så godt, at det er synd, vi skal vente måneder, før vi begynder at sælge. Derfor har vi opsat en Google Ads annonce for at fange så mange potentielle kunder som muligt med det samme.
Det har vist sig at være en god ide. Google Ads annoncen konverterer ganske pænt samtidig med, at vores rankings stiger stille og roligt. Når vi rammer top 5 på den organiske søgning, begynder kombinationen af SEA og SEO at være ekstra profitabel.
Hvad er forskellen på SEO og SEM?
Der er ingen forskel på SEO og SEM ud over ét bogstav. Search Engine Optimization er en del/underliggende kategori af Search Engine Marketing.
SEO er blot en måde at markedsføre sig på i søgemaskiner som Google og Bing.
Hvad er forskellen på SEA og SEM?
Igen findes forskellen kun ved ét bogstav, når du sammenligner SEA og SEM.
SEA og SEM er et udtryk for det samme: Markedsføring i søgemaskiner.
Ligesom med SEO er SEA blot en måde at markedsføre sig på i søgemaskinerne.
Øv dig nu selv. Søg på Google på et tilfældigt søgeord, som f.eks. vægseng og se hvilke resultater der dukker op. Er det både SEA, SEM eller kun SEO-resultater?