Hvad er Facebook lead ads?
Facebook-leadannoncer er efterhånden et af de mest brugte annonceformater på Facebook. Det er simple formularer, der gør det muligt for jer som virksomhed at få informationer, såsom navn, e-mail og telefon nummer fra kunder. Men hvorfor skulle de give jer det?
Jo, man tilbyder ofte noget til gengæld. Det kan være at man hel klassisk tilbyder at komme på et nyhedsbrev, men det kan også være at man deltager i en konkurrence eller bliver den første der kan få adgang til et bestemt værktøj eller dokument med guldkorn.
Når nogen klikker på annoncen, præsenteres de for en formular, der er allerede er forudfyldt med oplysninger fra deres Facebook-profil. Det gør det meget nemt for dine potentielle kunder at udfylde formularen uden besvær.
En vigtig egenskab ved leadannoncer er, at de er optimeret til mobil. Det er nøglen til at få udleveret brugbare informationer fra Facebook’s mobilbrugere, som dominerer platformen. Adfærden på mobil er ofte meget hurtigere, så det handler om at servere mulighederne på et sølvfad, hvis du vil fange denne majoritet af brugere
Og nu til noget endnu mere smart! Alle leads du får ind gennem dine lead-annoncer kan synkroniseres med dit CRM / kundestyringssystem, således at du ikke konstant skal bruge tid på at overføre dem effektivt.
Sådan opretter du en Facebook-annonce
- Gå til Facebooks Business Manager og klik på annonceadministrator.
- I annonceadministrator skal du klikke på “opret” i øverste venstre hjørne.
- Vælg “Lead generering” som din målsætning og navngiv din kampagne.
- Vælg din målgruppe, placeringer, budget og eventuel tidsplan.
- Vælg dit annonceformat. Du kan vælge karrusel, enkeltbillede, video eller slideshow.
- Tilføj en overskrift, beskrivelse og en knap, der opfordrer til at klikke på annoncen.
- Opsæt lead-formularen med titel, intro (valgfri), spørgsmål, din virksomheds privatlivspolitik og en takkeskærm.
- Bekræft og offentliggør din annonce.
Hvordan laver du lead-annoncer der konverterer?
Skab Incitament til at klikke på annoncen
Du øger chancen for at dine lead annoncer konverterer væsenligt, hvis du tilbyder noget interessant til gengæld. Det kan være en rabatkode, early-acces til et nyt værktøj eller deltagelse i event.
Det kunne eksempelvis være:
- Få en rabatkode
- Deltag i en konkurrence
- Deltag i en begivenhed
- Forudbestilling af populære produkter
- Gratis download af whitepaper eller kursus
F.eks. hvis du har en side som leje-af.dk, hvor du udlejer diverse materialer kan du give en rabatkode.
Lav et klart budskab i dit “tilbud”
Sørg for at budskabet står klart i din annonce, så de man ikke er i tvivl om hvad man tilmelder sig og hvad det indebærer. Det kan ikke betale sig at skjule at de eksempelvis bliver tilmeldt dit nyhedsbrev. Hvis du blot sørger for at skabe et godt nok incitament, vil dette ikke være en begrænsning.
Skab iøjefaldende annonce-indhold
Hvis ikke du fanger brugerens opmærksomhed, vil din annonce ikke blive set og du vil ikke få leads. Så det er essentielt at du sørger for at lave indhold der fanger din målgruppes opmærksomhed. Helt konkret kan du eksempelvis bruge nuancer, der står i kontrast til Facebook’s hvide, blå og grålige nuancer.
Stil kun nødvendige spørgsmål
Sørg for at begrænse antallet af spørgsmål. Jo flere spørgsmål, jo mindre konverteringsrate, så det er vigtigt at du kun beder dem udfylde, de oplysninger som er relevante for din efterfølgende behandling af de enkelte leads.
Målret mod det rigtige publikum
Sørg for at henvende dig til den rigtige målgruppe, så dine leads bliver værdifulde og dit budskab rammer plet. Facebook har overordnet set tre målgrupper, som du kan målrette mod.
- Demografisk målgruppe: Målret på baggrund af demografi, såsom alder, køn, geografisk placering, interesser og adfærd.
- Lookalike-målgrupper: Hvis du allerede har annonceret en hel del, kan du benytte denne data til at danne målgrupper på baggrund af dine eksisterende kunder og finde nye potentielle kunder, som ligner dine tidligere.
- Brugerdefinerede målgrupper: Du kan oprette brugerdefinerede målgrupper på baggrund af websitebesøgende, tilmeldte på dit nyhedsbrev, bruge i din app og meget mere.
Planlæg opfølgning
Det her skal du have i tankerne allerede inden du opretter dine lead annoncer. Sørg for at have en målsætning med dine annoncer. Altså en plan for hvordan du skal følge op på dem efterfølgende. Min klare anbefaling er som udgangspunkt at lave en opfølgening inden for meget kort tid, så de stadig kan huske dig og den værdi du har skabt for dem gennem din lead-annnonce. Dette er nærmest afgørende for dine konverteringer og kan derfor være det mest effektive værktøj til at øge din konverteringsrate.
Test og optimer
Jeg anbefaler altid at man laver flere annonce-formater og indhold, så man kan teste hvilke der performer bedst. Det er et resultat som til tider kan overraske de fleste. Det gælder særligt hvis man har et budget, som giver mulighed for at skabe et datagrundlag med evidens til at vurdere udfaldet.
Læs den komplette guide om Facebook annoncering anno 2020 her.
Læs også den spændende case om Hellobolig.dk.