Google Panda er en stor opdatering fra Google, som første gang blev rullet ud i februar 2011. Det er en af de mest omfattende opdateringer i Googles historie, som har været med til at ændre opfattelsen af, hvordan man skal arbejde med SEO. Opdateringen har skabt store rystelser i søgeresultaterne, hvilket har fået konsekvenser for mange webmasters.
Det skal du vide om Google Panda
I 2011 var det svært at overse de store ændringer i Googles algoritme, som havde stor indflydelse på søgeresultaterne. Det ramte både større- og mindre hjemmesider, som oplevede drastiske fald i den organiske trafik. Ask og Ebay var blot nogle af de sites, som blev hårdt ramt af den store opdatering.
Opdateringen blev rullet ud i en periode, hvor der fortsat var rigtigt mange webmasters, som forsøgte at forbedre sine rankings med ufine metoder. I første omgang ramte opdateringen 3-5 % af alle søgeresultaterne, hvilket var en høj procentdel sammenlignet med tidligere opdateringer. Ligesom det har gjort sig gældende for alle tidligere ændringer af algoritmen, så var der både tabere og vindere.
Google Panda har stor fokus på at vurdere kvaliteten af indhold på websites. Opdateringen er derfor naturligt gået udover de sites, som ikke levede op til de basale kvalitetskrav. I første omgang var der tale om et selvstændigt filter, der blev føjet til det eksisterende søgemaskineindeks. Der er dog ikke længere tale om et selvstændigt filter. I stedet har man gjort opdateringen til en fast del af den aktuelle algoritme.
En af de mest kritiske elementer ved denne opdatering er, at den ikke bliver opdateret særlig ofte. De sjældne opdateringer er gået værst udover websites, som har været tvunget til at vente mange måneder eller år på at slippe ud af en straf. Derfor har det generelt skabt stor begejstring, at opdateringen er blevet en fast del af kernealgoritmen. Skulle man være så uheldig at blive straffet, kan man relativt hurtigt genvinde tilliden med den rette strategi.
Google Panda har fokus på disse elementer
Vil du undgå at blive straffet af Google, er det vigtigt, at du forstår, hvilke elementer der er fokus på med denne opdatering. Man har nemlig slået ned på hjemmesider, som ikke lever op til de skærpede kvalitetskrav.
- Tyndt indhold – Det står klart og tydeligt, at Google Panda har til formål at slå ned på hjemmesider med tyndt indhold. Tomme sider og tyndt indhold er sider, der ikke skaber værdi for den besøgende. Tyndt indhold forbindes med lav kvalitet, og det er noget, som i stigende grad bliver straffet. Det drejer sig bl.a. om kopieret indhold, reklamefinansierede sider uden merværdi, automatisk generet indhold og door-way sider. Du kan undgå at få problemer med tyndt indhold, hvis du bruger tid på at skabe unikt- og værdifuldt indhold for dine brugere.
- Navigation – Tilmed er der fokus på, at det skal være nemt at navigere på et website. Dog er der samtidig slået ned på websites, som har skabt en overoptimeret navigationsstuktur, hvor der er et højt antal links på én og samme side. Opdateringen har betydet, at Google har tilgodeset de websites, som har gjort det nemt for brugerne at navigere. En god navigation har også indflydelse på et websites indeksering, hvor der bl.a. er mulighed for at bruge en sitemap.
- Et overflod af reklamer – Man er ikke nødvendigvis i farezonen, blot fordi man har reklamer på sit website. Dog har det vist sig, at Google Panda har straffet de websites, hvor der har været et overflod af reklamer. Det har de valgt at gøre i de tilfælde, hvor reklamerne har haft negativ indflydelse på brugeroplevelse. I forbindelse med opdateringen kigges der bl.a. på fordelingen mellem reklamer og tekstindhold. Hvis der er for mange reklamer i forhold til tekstindholdet, vil det være kritisk. Det er ligeledes risikabelt med store reklamebanners øverst på et site, som stjæler opmærksomheden fra det værdifulde indhold.
- Høj bounce rate – Der kan være mange grunde til, at besøgende ikke vælger at gå videre på et website. Det kan bl.a. hænge sammen med, at landingssiden ikke giver svar på det efterspurgte, at der er for mange reklamer, at der er irriterende pop-ups eller noget helt fjerde. I forbindelse med denne opdatering har Google valgt at slå hårdere ned på de websites, hvor brugerne hurtigt forlader siden og ikke navigerer rundt på flere undersider.
- Overoptimering af interne links – Man kan og bør arbejde med intern linkbuilding, men hvis man arbejder med overoptimering af interne links, kan det resultere i en straf. For mange år siden kunne man linke til samme underside med en identisk ankertekst og samtidig opnå topplaceringer. Det kan desværre ikke lade sig gøre længere, efter Google er blevet mere opmærksom på overoptimering af interne links. Ligesom det gør sig gældende for indgående links, skal der være en god variation i de interne links.
Sådan slår du Google Panda
Selvom Google Panda har gjort ondt på mange webmasters, er det ikke ensbetydende med, at opdateringen skal have en negativ virkning på dine websites. Uanset om du er ramt eller ej, bør du følge de aktuelle guidelines fra Google. I den forbindelse er din udfordring at optimere dine sider til de vigtigste faktorer. Hvis du følger Googles guideline, når du optimerer dine sider, har du mulighed for at minimere risikoen for at blive ramt af en straf. Såfremt du allerede har fået tildelt en straf, er der ingen grund til at give op. I stedet bør du arbejde på at optimere dine sider korrekt og afvente Googles genevaluering. I den anledning bør du få ryddet op i det dårlige indhold, som kan være årsag til straftildelingen.
Lad os hjælpe dig med at genvinde topplaceringerne
Ved du ikke, hvad du skal stille op med søgemaskineoptimering af dit website, kan du kontakte os. Vi har mere end 5 års erfaring inden for branchen, og vi vil med glæde hjælpe dig med at opnå de ønskede topplaceringer. Vi kan hjælpe med alle tænkelige opgaver – uanset om du er ramt af en straf eller ej. Du kommer i kontakt med et SEO firma, som har været bekendt med Google Panda i mange år og ved, hvordan man optimerer et site på baggrund af Googles guideline og algoritme. Kontakter du os pr. mail eller telefon, udarbejder vi glædeligt et uforpligtende tilbud.