Vil du skabe større troværdighed hos Google, vil den rette strategi være alfa og omega. Skal du øge troværdigheden, er du nødt at skrue på de vigtigste parametre. I denne guide kan du læse alt om, hvordan du skaber større trust hos Google, så du kan opnå de mest attraktive placeringer i søgeresultaterne.
1. Skab stærke links med den rette linkbuilding strategi
Uanset hvor meget værdi dit website giver til brugeren, er det svært at opnå de ønskede rankings uden links. Skal du skabe større troværdighed hos Google, skal du gøre en indsats for at bygge stærke- og troværdige links. Når du arbejder med linkbuilding, skal du ikke nødvendigvis have en målsætning om at bygge så mange links som muligt. Det er nemlig flere gange blevet dokumenteret, at websites med få links sagtens kan rangere højere end websites med mange links. Det vidner om, at kvalitet vægtes højere end kvantitet.
Der er naturligvis stor forskel på kvaliteten af links. De stærkeste links er links fra websites med høj troværdighed og autoritet – det omfatter bl.a. foreninger, offentlige institutioner og nyhedsmedier. Der er forskellige måder, hvorpå man kan gøre sig fortjent til links fra autoritære websites. Det er et faktum, at få stærke links kan have stor indflydelse på dine rankings.
Når du arbejder med linkbuilding, kan du også overveje at rydde op i dine gamle- og utroværdige links. Har du f.eks. et højt antal links fra linkkataloger, gæstebøger og debatforummer, kan du igangsætte nogle forskellige tiltag for at få dem fjernet. Først og fremmest kan du forsøge at kontakte ejeren af de websites, hvor du har et ønske om at få fjernet links. Hvis du har rigtigt mange dårlige links, kan du overveje at bruge Googles eget tool – Google Disavow. Der er mulighed for at oploade en tekstfil med skadelige links, hvor du beder Google om at se bort fra de indsendte links.
2. Sociale signaler skaber troværdighed
Sociale signaler har fortsat stor indflydelse på troværdigheden hos Google. Du kan med fordel være aktiv på forskellige sociale medier – bl.a. Facebook, Twitter, Instagram og Google Plus. I den anledning skal du gøre det nemt for brugeren at dele, kommentere og like dit indhold på de sociale medier. Man bør ikke undervurdere værdien af tilstedeværelsen på de sociale medier, da det kan have en ret stor indflydelse på rankings i søgeresultaterne. Når du lægger din SEO strategi, bør du tænke over, hvordan du kan arbejde med sociale signaler. Du har mange muligheder for at skabe en større interaktion på de sociale medier, hvor brugerne skal opfordres til at dele dit indhold.
3. Synlige ejer- og kontaktoplysninger
Skal du skabe troværdighed hos Google, skal du være åben og ærlig om, hvem du er, og hvordan man får fat i dig. I dag er det en selvfølge at have en ”Kontakt os”, ”Om os” og gerne en ”Privatpolitik” side, som kan være med til at øge troværdigheden hos både brugere og søgemaskiner. Det tager ikke særlig lang tid at lave disse sider, men det kan have en stor indflydelse på troværdigheden. Hvis disse oplysninger ikke er synlige, kan det sende et signal om, at du ikke tør stå ved, hvem du er. Dermed kan det være med til at nedsætte troværdigheden og have negativ indflydelse på dine rankings.
Som minimum bør disse oplysninger være synlige på dit website:
- En beskrivelse af dit website
- Virksomhedsnavn, adresse, CVR-nummer
- Åbningstider (såfremt der er tale om en fysisk butik, eller hvis der er åbningstider for kundeservice)
- Billeder og navne på webmaster og evt. medarbejdere
- E-mail og telefon (evt. kontaktformular)
- Links til sociale medier)
Hvis disse oplysninger er synlige på dit website, sender du et signal om, at du ikke har noget at skjule.
4. Få et SSL-certifikat
Google har tidligere udtalt, at et SSL-certifikat kan være med til at forbedre rankings. Der er flere fordele ved at få et SSL-certifikat, hvor der er mulighed for at øge troværdigheden hos Google, samtidig med at man kan øge konverteringen. Får du implementeret et SSL-certifikat, vil du sende et signal til Google om, at du tager sikkerheden på dit website seriøst. Tager du sikkerheden seriøst, vil du blive belønnet, fordi det har indflydelse på brugeradfærden.
5. Skab kvalitetsindhold til glæde for brugerne
Skal du skabe større troværdighed hos Google, er det alfa og omega, at du formår at give værdi til brugerne. Når brugerne besøger dit website, er det vigtigt, at de forlader siden med en god oplevelse. I den anledning skal du for alt i verden undgå tyndt indhold, der ikke skaber nogen værdi. I stedet bør du bruge tid og ressourcer på at skabe godt indhold, der rent faktisk giver brugerne dét, de kom for. Selvom du arbejder med søgemaskineoptimering, skal du altid huske at skrive til brugerne frem for søgemaskinerne.
Google har mulighed for at vurdere brugerværdien / brugeradfærden på baggrund af en række relevante faktorer. Man kigger bl.a. på en hjemmesides afvisningsproces, besøgsvarighed og CTR, når man skal vurdere, hvor stor brugerværdien er. Jo mere værdi du giver til dine brugere, desto bedre rankings kan du forvente at få.
6. Gør dit website responsive
Mobilvenlighed og søgemaskineoptimering er to begreber, der går hånd i hånd. Skal du øge den organiske trafik, er det vigtigt, at dit website er mobilvenligt. Dit website er først mobilvenligt, når det helt automatisk tilpasser design og indhold på baggrund af den enkelte skærm. Dermed skal det være muligt at tilgå hjemmesiden fra alle enheder – computere, smartphones og tablets. I de seneste år har der været skærpet opmærksomhed på mobilvenlighed i takt med, at antallet af mobile søgninger er steget. Derfor er det et must, at man optimerer sit website til mobile enheder.
Du kan bruge Google Mobile Friendly Test, når du skal vurdere, om dit website er mobilvenligt. Hvis dit website endnu ikke er mobilvenligt, bør du få det bragt i orden så hurtigt som muligt.
7. Anmeldelser, udtalelser og referencer skaber troværdighed
Uanset hvilken branche du beskæftiger dig med, kan du med fordel tilføje anmeldelser, udtalelser og referencer til dit website. Hvis du samler en masse anmeldelser fra tidligere kunde, kan du signalere troværdighed hos både søgemaskiner og brugere. Tilmed vil det være særligt fordelagtigt, hvis du bruger billeder og videoer til at øge troværdigheden af de pågældende anmeldelser, udtalelser og referencer. I den forbindelse kan du lave en separat side på dit website, hvor du samler disse ratings.
Vi hjælper dig med at skabe troværdighed hos Google
Er du kommet frem til, at SEO er en for stor opgave til dig, kan du overlade opgaven til os. FirstSEO er et professionelt SEO firma, som hjælper danske virksomheder med at opnå de bedste placeringer i søgeresultaterne. Skal du have hjælp til at øge troværdigheden hos Google, kan vi med sikkerhed hjælpe dig. Kontakter du os, har vi mulighed for at tale om dine ønsker og forventninger, når det drejer sig om søgemaskineoptimering.